שמן זית כיצד הכל התחיל?

שמן זית הוא אחד המרכיבים המזוהים ביותר עם המטבח הישראלי בפרט ועם המטבח הים תיכוני בכלל.
בכל מדינות האזור, מיוון דרך איטליה ועד ספרד – מקובל להשתמש בשמן זית בהכנת מאכלים רבים. מוסיפים אותו לסלט טרי, מטגנים בו חצילים ויש גם אפילו מי ששותה אותו ככה סתם, עם קצת מים.


שמן זית נחשב לאחד השמנים הבריאים ביותר וכיום דיאטנים בכל העולם ממליצים להשתמש בו ולא בשמנים אחרים. לשמן הזית תכונות וסגולות בריאותיות טובות, וצריכתו במידה מתונה מומלצת מאוד. השמן שימש אגב לאורך השנים לא רק לצרכי בישול, אלא גם בהכנת מוצרי קוסמטיקה כמו סבונים ואף לצרכי תאורה.

עצי הזית גדלים בישראל ובמדינות האזור באופן טבעי כבר אלפי שנים והם מתאימים מאוד לאקלים באזורים כמו הגליל או יהודה ושומרון. הזיתים עצמם שימשו את תושבי האזור מזה אלפי שנים, הן לאכילה והן לצרכי הכנת שמן זית. בישראל התפתחה התעשייה סביב הזית בהדרגה, וכיום מדובר בתעשייה מפותחת למדי. בישראל יש למעלה מ-200 אלף דונם עצי זית ועשרות גופים שמייצרים שמן ומשווקים אותו בארץ. חלק קטן מיועד גם לייצוא לחו"ל. עם זאת, ישראל נחשבת ליצרנית קטנה בשוק העולמי, ורוב הייצור מתרכז באיטליה, יוון וספרד.


בשנים האחרונות התפתח טרנד חדש של הכנת שמן זית איכותי במיוחד, אצל מגדלים קטנים, שמקדישים לו תשומת לב זהה לזו שמקדישים לתוצרתם מגדלי היין. הטרנד הזה מהווה סוג של חזרה לעידן הקדום, בו הכנת שמן זית נעשתה כמעט בכל כפר וכפר לצרכים מקומיים.
הכנת שמן זית מופיעה בעדויות ארכיאולוגיות מוקדמות מאוד ובתנ"ך מופיעים אזכורים רבים לשימושי השמן. בתקופה קדומה זו היה מקובל להכין את השמן בעזרת שימוש במתקן שנקרא מפרכת, שבו הונחו הזיתים על משטח אבן עגול, כשגלגל אבן גדול אותו סובבו הפועלים ריסק אותם. את הזיתים הכניסו למכבש שם נסחט השמן האצור בהם.
כיום מכינים שמן זית בבתי בד מודרניים ומשוכללים, אבל תהליך קטיף הזיתים נעשה עדיין במקומות רבים באותן שיטות עתיקות מהעבר, בעיקר בכפרים ואצל מגדלים קטנים. המסיק מתרחש בכל פעם שהזיתים מבשילים, ומבוצע על ידי נענוע ענפי העץ והפלת הזיתים לשמיכה שקולטת אותם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה