טיול מצפון לדרום – כל מה שצריך לדעת על שביל ישראל

קצת היסטוריה ורקע כללי על שביל ישראל – יחיד מסוגו

על אף שלעתים נדמה שהוא קיים בנוף הישראלי מאז ומעולם, שביל ישראל הוא שביל טיולים חדש יחסית במדינה שלנו. שביל ישראל נחנך לפני טיפה פחות מעשרים שנים – באפריל 1995. היוזמה של שביל ישראל הייתה של אברהם תמיר, שבראשית שנות השמונים טייל בארצות הברית והתרשם משביל האפלצ'ים הארוך – והציע לאורי דביר ז"ל (אז יו"ר הועדה לשבילי ישראל בחברה להגנת הטבע) לסלול שביל דומה בישראל – שיחצה את הארץ מצפון לדרום. דביר קיבל את ההצעה וכך נסלל במשך כמעט 16 שנים שביל ישראל – המוביל מקיבוץ דן בצפון ועד בית ספר שדה באילת בדרום.

 

מבנה השביל ותוואי הדרך שלו

אורכו של שביל ישראל הוא 1,000 ק"מ סך הכל – הרבה יותר מאורכה של המדינה מצפון לדרום. הסיבה לכך היא פיתוליו של השביל – שתוכנן כך שיציג תמונה שווה של מגוון רחב ככל הניתן מנופי הארץ, אזורים בארץ ואתרים חשובים לכל הדתות והאמונות. שביל ישראל מסומן לכל אורכו באותו הסימון – שלושה פסים לבן-כחול-כתום. שביל ישראל, כאמור, מתחיל בקיבוץ דן שברמת הגולן, ממנה הוא יורד דרך אצבע הגליל לכנרת. מהכנרת תוואי ההליכה בשביל הוא מערבי לכיוון הכרמל והעיר חיפה – אז מתחילה הליכה דרומה לאורך מישור החוף עד פאתיה הצפוניים של תל אביב-יפו. מתל אביב ממשיך השביל דרום-מזרחה לכיוון ירושלים, ומשם ממשיך דרומה דרך ארוכה, מהשפלה וממכתשי הנגב עד לערבה. מהערבה מתחבר השביל להרי אילת – ולאחר חלקו המדהים של השביל בנחל ובמעלה גשרון מגיע לבסוף לסופו בבית ספר שדה אילת. צעידה רצופה בשביל ישראל אורכת בממוצע בין 30 ל-60 ימי הליכה, בהתאם לקצב הצועדים, וניתן ללכת בו גם מדרום לצפון ולא רק מצפון לדרום – אך חשוב להתחשב בתנאי מזג האוויר ובעונה הנכונה לעשות כן.

 

על רוחו ומשמעותו של שביל ישראל בחברה הישראלית

סביב שביל ישראל התפתחה תרבות מיוחדת שהפכה אותו להרבה יותר משביל טיולים ממוצע. שביל ישראל הוא נכס תרבותי ציוני – כזה שמייצג משהו רחב יותר ממסלול טיול פשוט. ניתן לראות זאת בתופעת מלאכי השביל – מארחים ומסייעים שונים למטיילים ששמים לעצמם מטרה לעזור למטיילים השונים בשביל ישראל. לא כל הצועדים בשביל עושים זאת באופן רציף – כשתיירים וארגונים שונים פונים לחברות השכרת רכב בארץ, נוסעים ברכב לקטע שביל מסוים ועושים אותו כמחווה סמלית למטרה כזו או אחרת. חברות השכרת רכב בארץ מציעות רכבים ייעודיים לטיולים התואמים את תוואי השביל – ושווה לבדוק אופציה של טיול יומי באחד מחלקי השביל המיוחדים.

 

להכיר את הארץ דרך הרגליים – הדרך הנכונה ביותר להכיר את הארץ

הדרך הטובה והנכונה ביותר לחוות ולהכיר את הארץ בה אנחנו חיים לעומק היא דרך טיול רגלי עמוק ומעצים. שביל ישראל נועד בדיוק לכך – והוא ממלא את ייעודו בצורה שאין שנייה לה בעולם. מדובר בלא פחות מחוויה שכל ישראלי צריך לאפשר לעצמו לעבור.
לציבור בעלי המוגבלויות, לחצו >> למסלולי טיול נגישים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה