מהו מסלול טיולים נגיש?

כאשר אדם מעוניין לתכנן טיול הוא לא חושב יותר מדי. סך הכול מעיפים מבט במפה, בוחרים מסלול מהנה, קצת מים לשכשך את הרגליים, אורזים קצת פירות ומים ויוצאים לדרך. תהליך זה נשמע הגיוני, אך הוא אינו מתקבל על הדעת עבור אדם בעל מוגבלות. עבור אוכלוסיית הנכים תכנון טיול דורש בדיקה של מספר פרטים במקביל בחינה של פני השטח ורק לאחר בחינה של האזור ניתן לקבל הכרעה. בטיול לבעלי מוגבלויות יש לבחור במסלול טיולים נגיש, אך מה זה בעצם אומר? כדי להבין את ההגדרה ולבחור בצורה הטובה ביותר, הבאנו מספר פרטים שחשוב לוודא והם אלו שהופכים את הטיול מבלתי אפשרי למסלול נגיש ונוח.

מסלול טיולים נגיש – שלב אחרי שלב 

חניית נכים

הדבר הראשון אותו רצוי לברר, במיוחד אם מדובר על רכב המותאם לכסא גלגלים. במקומות בילוי וטיול רבים ישנן מספר חניות מוגבלות והמכוניות נצמדות זו לזו כדי להצליח ולחנות באזור. במידה ויש צורך להוציא החוצה כסא גלגלים, צריך גם מקום למעלית הקטנה ולכסא לצאת ולנסוע בבטחה. בדקו היטב האם יש חנייה מסודרת שתוכל לענות על צרכים אלו.

מסלול נוח

מאחר ומדובר על טיול, קיימים מסלולים אשר ניתן לטייל בהם שעות רבות מצד לצד. בלעלי מוגבלויות מוטוריות וכסאות גללים צריכים לבחון לפני היציאה למסלול האם הוא מספיק נוח לתזוזה ולנסיעה, האם ישנן תחנות עצירה, האם צריך להביא את הרכב לסוף המסלול או שיש צורך לחזור אליו ולהביאו ופרטים נוספים. בעזרת הבנת המסלול ניתן לתכנן טוב יותר את המשך הטיול ולא להיקלע למצבים לא רצויים.

שירותי נכים

מטיילים רבים מתמודדים עם חוסר שירותים על ידי הליכה מעבר לשיח או גבעה ומצליחים להסתדר גם ללא שירותים מסודרים במקום. לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות המצב עלול להיות עדין יותר. הצורך להתמודד עם ירידה מכסא הגלגלים או לחילופין מוגבלות מוטורית עלול להקשות על היכולת לצאת לשירותים באופן נוח וללא צורך במחשבה לפני כן. כדי למנוע אי נעימויות יש לבדוק האם יש במקום שירותי נכים, האם הם פעילים ולראות שאכן ניתן להיכנס אליהם ללא קושי.

אטרקציות מספקות

כיום בישראל ישנם עשרות מסלולים נגישים אשר יכולים לספק אטרקציות ומגוון שעשועים לבעלי מוגבלויות. מסיבה זו כדאי ללכת למקומות אלו ולהרגיש בנוח במהלך הטיול. אם כל חברי הטיול יכולים לעלות על אותן אטרקציות, לשחק באותם משחקים וליהנות ביחד אזי הטיול הופך להיות מהנה ונינוח יותר.


נגישות מותאמת 

בעלי מוגבלויות שונות יצטרכו התאמות אחרות זה מזה. אדם עיוור יוכל בקלות ליהנות מאתרים בהם אדם חירש לא ייהנה כלל וההיפך. יש צורך לבחון האם ישנה התאמה ולית במקום, האם ניתן לגעת במוצגים או בקירות לידם הולכים. כך תוכלו לוודא שאתם מתאימים את הטיול המתוכנן לבעלי המוגבלויות שצריכים את ההתאמה.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה